صفحه اصلی / اخبار محلی شهرستان کنگان / به همت روابط عمومی منطقه ویژه پارس کارگاه خبرنویسی برگزار شد+تصاویر

به همت روابط عمومی منطقه ویژه پارس کارگاه خبرنویسی برگزار شد+تصاویر

۹۶/۵/۲۵ روز چهارشنبه
به گزارش سایت خبری فرهنگی زووم : به همت روابط عمومی منطقه ویژه پارس کارگاه خبرنویسی ویژه خبر نگاران جنوب استان بوشهر برگزار شد.
این کارگاه در سالن جلسات مرکز همایش‌های خلیج فارس منطقه ویژه پارس برگزار شد که با استقبال مدیران سایت و خبرنگاران چهار شهرستان ( کنگان ، عسلویه، جم و دیر) همراه بود و خبرنگاران با مفاهیم اصول خبرنویسی آشنا شدند.

«مهدی معتمدی» مدرس کارگاه ضمن بررسی اصول اولیه خبرنویسی به سوالات خبرنگاران در مورد تهیه گزارش پاسخ دادند.

خبرنگاران از فرصت بوجود آمده استفاده کردند و قرار بر این شد که موضوعات تکمیلی در کارگاههای بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

در زیر به مهمترین موضوعات آموزشی مطرح شده در کارگاه میپردازیم :

خبر چیست؟

۱ـ خبر گزارشی از واقعیت‌هاست، ولی هر واقعیتی را نمی‌توان خبر نامید.

۲ـ خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

۳ـ خبر الزاماً گزارشی از رویدادهای جاری (تازه‌ها) نیست؛ ممکن است واقعه‌ای باشد که سال‌ها قبل اتفاق افتاده باشد.

۴ـ خبر رویدادی است که قرار است اتفاق بیفتد ولی هنوز اتفاق نیفتاده است.

روزانه صدها و هزاران رویداد کوچک و بزرگ در گوشه و کنار جهان اتفاق می‌افتد، ولی هم امکان تهیه گزارش و خبر از تمام آنها وجود ندارد و هم تعداد زیادی از وقایع، ارزش خبری لازم را برای تهیه گزارش ندارند. بنابراین برای تشخیص اینکه چه رویدادی ارزش تهیه گزارش و خبر دارد، احتیاج به معیارهایی است که به کمک آنها بتوان وقایع را ارزیابی کرد تا خبری جامع برای مخاطبان تهیه شود. این معیارها «ارزش‌های خبری» نامیده می‌شوند.

خصوصیت مهم ارزش‌های خبری در این است که هم خبرنگار را در شناخت و فهم خبری کمک می‌کند و هم در تهیه و تنظیم خبر خصوصاً در لید او را یاری می‌رساند.

ارزش‌های خبری کدامند؟

– دربرگیری

هر رویداد وقتی بعد در برگیری دارد که روی تعداد زیادی از افراد جامعه تأثیری در زمان حال و آینده داشته باشد، مثل واکسینه شدن جوانان استان در برابر بیماری هپاتیت ب….
 
– شهرت

اشخاص حقیقی یا حقوقی که به دلیل فعالیت‌هایشان در جامعه شناخته شده باشند، ارزش خبری دارند. شهرت، ممکن است بار منفی یا مثبت داشته باشد. افراد یا نهادهای جامعه از شهرت یکسان برخوردار نیستند و به همین دلیل ارزش خبری یکسانی ندارند.

شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یا سازمان‌ها و ادارات خصوصی و دولتی که به خاطر کارها یا خدماتشان در گذشته میان مردم شناخته شده باشند، حاوی این بعد خبری هستند، مثل سخنان رئیس جمهور.

 – برخورد، اختلاف، تضاد

این گونه رویدادها حاوی برخورد (اختلاف یا تضاد) میان افراد، گروه‌ها، ملت‌ها و حیوانات با یکدیگر یا با طبیعت است. برخورد ممکن است به صورت جسمانی (طبیعی) یا فکری (ایدئولوژی و عقیدتی) باشد. اخبار سرقت، جنایت، سیل، ‌جنگ، اعتصاب، سوء استفاده‌های مالی و جدال‌های سیاسی از جمله رویدادهایی هستند که عامل برخورد، اختلاف و یا تضاد در آنها وجود دارد.

 استثنا و شگفتی

رویداد غیرعادی، استثنایی، عجیب و یا نادر است. در بعضی موارد، این رویدادها برخلاف پیش‌بینی یا انتظار اتفاق می‌افتد. سرقت غیرعادی ولی عجیب نیست، ممکن است نحوه سرقت عجیب باشد. اختراعات و اکتشافات را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از این بعد خبری نام برد. معمولاً این خبرها با «ترین‌»‌ها می‌آید. مثل پیرترین‌ فرد جهان، بلندترین آسمانخراش دنیا و ….

 – بزرگی و فراوانی در تعداد و مقدار

این بعد خبری فقط مربوط به اعداد و آمار است. ارقام ممکن است، تعداد نفرات یا میزان خسارت‌های جانی و مالی باشد. هرچه تعداد و یا مقدار زیادتر باشد، اهمیت این بعد خبری بیشتر است. مثلاً حضور ۲/۹۸ درصدی مردم در انتخابات رفراندوم تعیین نظام جمهوری اسلامی ایران.

مجاورت

اساساً مخاطبان رسانه‌ها ترجیح می‌دهند ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود اطلاعات کسب کنند. همانطور که واقعه‌ای برای یک نفر خبر است، ممکن است برای فرد دیگر خبر نباشد و یا رویدادی که برای یک شهر خبر است، ممکن است برای شهر دیگر ارزش خبری یکسان نداشته باشد.

مجاورت برای مخاطب می‌تواند به دو صورت ارزش خبری داشته باشد؛ جغرافیایی و معنوی.

مجاورت جغرافیایی: در این حالت، مخاطب در درجه اول مایل است در مورد رویدادهای محل یا شهری که در آن زندگی می‌کند، آگاهی به دست آورد. هرچه فاصله رویداد تا شهری که مخاطب در آن زندگی می‌کند، دورتر باشد، ارزش خبری این بعد کمتر است.

مجاورت معنوی: تحقیقاتی که در زمینه ارزش‌های خبری انجام شده، نشان می‌دهد که بعد مجاورت معنوی در بسیاری از موارد اگر برای مخاطب ارزش خبری بیشتری نسبت به مجاورت جغرافیایی نداشته باشد، ارزش خبری کمتری هم ندارد، برای مثال برای یک مخاطب ایرانی، فعالیت‌های ایرانیان

یا مقامات دولتی در خارج از کشور در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند بعد مجاورت معنوی را به وجود آورد.

تازگی

زمان یا تازگی رویداد به مطلب خبری ارزش ویژه‌ای می‌دهد. رویدادی که امروز اتفاق افتاده، اگر امروز گزارش نشود، از نظر کار حرفه‌ای خبررسانی به تاریخ پیوسته است. در همین راستا باید گفت؛ اگر خبر به موقع منتشر نشود، مخاطب به منابع دیگر خبری مراجعه و نیاز خبری خود را از‌ آنان تأمین خواهد کرد.

به آنچه در بالا بیان شد، ابعاد دیگری را نیز می‌توان افزود، اما تحقیقات موجود نشان می‌دهد که برای شناخت و ارزیابی یک رویداد، ارزش‌های خبری فوق در بین خبرنگاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

**عناصر خبر

قبل از نوشتن خبر، خبرنگار باید مشخص کند، کدام یک از اطلاعاتی که در دست دارد، اهمیت بیشتر و کدام یک از اهمیت کمتری برخوردار است. در این صورت است که عناصر خبر و ارزش‌های خبری می‌توانند خبرنگار را در نوشتن خبر یاری دهند.

عناصر خبری عبارتند از: که؟ (چه کسی) ـ کجا؟ ـ کی؟ (چه وقت) ـ چه؟ (چه چیزی) چرا؟ و چطور؟ (چگونه).


– که؟ (چه کسی): خبرنگار باید دقیقاً بداند که چه کسی یا چه کسانی در پیدایش رویداد دخالت داشته‌اند. بنابراین لازم است خبرنگار نام،‌ نام خانوادگی دقیق، سن و اطلاعات مشابه دیگری را که برای تکمیل خبر لازم می‌داند، تهیه کند.

– کجا؟: محل رویداد در ارزش خبر تأثیر دارد. در بیشتر موارد، یک خبر شهری یا مملکتی نسبت به یک خبر خارجی برای مخاطب ارزش بیشتری دارد.

– کی؟: از ارزش‌های خبری یاد شده زمان یا تازگی خبر از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر خبر جدید است، خبرنگار باید بعد تازگی خبر را در مقدمه خبر نشان دهد. در مواقعی که مدتی از وقوع رویداد گذشته است یا عامل زمان چندان اهمیت ندارد،‌ ذکر زمان ضروری نیست.

– چه؟: در خبرنویسی عنصر «چه» به ماهیت رویداد مربوط می‌شود. «چه» ممکن است یک حادثه رانندگی، آتش‌سوزی، تصویب یا رد لایحه‌های قانونی باشد. «چه» معمولاً‌ً در مقدمه خبر قرار می‌گیرد، اما در مورد یک رویداد خبری، خبرنگار باید مشخص کند از میان مطالب مختلفی که یک رویداد را به وجود می‌آورد، کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردار است. از میان مطالب متعدد «چه‌»‌ها باید آن یکی را انتخاب کرد که دارای ارزش خبری بیشتری است. مثلاً اگر خبر حاوی بعد دربرگیری است، باید کوشید آن را به طرز روشنی در لید و مقدمه خبر نشان داد.

– چرا و چگونه؟: عنصر «چرا» علت و دلیل یا انگیزه بوجود آمدن رویداد را بیان می‌کند و عنصر «چگونه» نحوه و چگونگی آن را.

در بسیاری از مواقع، خبرنگار چگونگی پدید آمدن یک رویداد خبری را می‌داند، اما از علت یا انگیزه‌ای که در پشت آن پنهان است ‌خبر ندارد یا علت و انگیزه‌ را می‌داند، اما از نحوه رویداد اطلاعاتی ندارد. مثلاً در خبر روز اول سقوط یک هواپیما، علت سقوط هواپیما را نمی‌توان به دست آورد. علت سقوط هواپیما وقتی رسماً اعلام خواهد شد که جعبه سیاه که حاوی نوار مکالمات خلبان با برج مراقبت است به دست آید که آن هم قطعاً چند روز و یا چند ماه طول می‌کشد.

عنصر «چرا» و «چگونه»، هنگام تهیه گزارش‌های تحلیلی بیشتر از سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا در این گونه گزارش‌ها، خبرنگار زمان بیشتری برای بررسی علت، ‌دلیل، انگیزه یا نحوه و چگونگی بوجود آمدن یک رویداد خبری را دارد.

[foogallery id=”2556″]

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

جشن روز جهانی عکاسی در بوشهربرگزار شد+گزارش تصویری

برگزاری جشن روز جهانی عکاسی همراه با تجلیل از ۳۰ عکاس فعال در استان بوشهر/۹۷/۵/۲۸ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *